Fundació Abertis > Cantera Romana de El Mèdol

Cantera Romana de El Mèdol

La pedrera romana de El Mèdol és una pedrera de pedra calcària excavada durant el període de la República romana i l'Imperi romà de més de 200 metres de llarg i entre 10 i 40 metres d'ample. Va servir per construir els edificis més importants de Tàrraco (Colònia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco, actual Tarragona), capital de la Hispània Citerior durant la república.1 El planter té parets gairebé verticals de fins a 12 metres i en el centre de la pedrera roman una columna testimoni (una columna de la roca original intacta), freqüents en les pedreres romanes.

És la més gran de les sis pedreres romanes que envolten Tarraco. Es explotava en ella el localment conegut com Soldó, pedra calcària del Miocè de tons entre blancs a vermellosos, generalment daurat clar. Aquesta roca, encara que inadequada per a l'arquitectura romana més destacada de la ciutat, sí que va servir per al gruix de la construcció romana i per l'arquitectura medieval de Tarragona, com ara la catedral de Santa Tecla.

El planter està molt pròxima a la Via Augusta, una de les principals vies de comunicació de l'imperi el traçat és seguit per l'actual carretera nacional 340 entre Barcelona i Tarragona. Aquesta via va servir per al trasllat d'uns 50 000 metres cúbics de pedra, principalment al llarg dels 6 km que separen la pedrera de Tarraco.

Canal Fundació Abertis
Canal Flickr de Fundació Abertis